måndag 2 maj 2011

Tankar om Nutrilett (och andra måltidsersättningar) och vitaminer & mineraler.

vid tangenterna: Jessica kl. 14:02
Jag har gått runt Ringvägen och det är skönt att vara sådär trött i kroppen som man blir av den rutten. Väl hemma igen svepte jag en Nutrilett-shake som jag mixade ner några jordgubbar i. Jag kan inte påstå att det gjorde någon större skillnad för smaken (fortfarande jolmigt och allt annat än frestande), men konsistensen förbättrades en aning från rinnande cement till... ja, något mer smoothie-liknande.Alltid något.
De sista två klunkarna (av vilken måltidsersättning som helst) är alltid så vidriga att jag häller ut dem. Det är något med det där alltså! Om jag försöker svepa det i en stor klunk så kräks jag nästan och måste kämpa för att få ner skiten i strupen igen och om jag försöker dela upp det i mindre klunkar så börjar jag nästan må illa för att det är så vidrigt, haha. Det värsta var Modifast med chokladsmak, som jag använde innan jag gymmade för något år sedan. Den har en mer slimy konsistens vilket gjorde att det var ren tortyr att tvinga i sig de där allra sista klunkarna. Modifast har dock väldigt bra små mealbars. 2 st motsvarar en fullvärdig måltid, men just eftersom de är små så är de perfekta som mellanmål. När jag jobbar och behöver hålla mig längre på det jag stoppar i mig så har jag kört på en påse Nutrilett/Naturdiet/Modifast och en sådan bar. Just att få i mig något "fast" gör att mättnadskänslan håller i sig längre, åtminstone för mig.
Just därför brukar jag knapra i mig en liten näve med flingor (AllBran eller Special K och/eller RågFras) efter att jag svept en shake. Ett tips, bara.

Det som gör att jag härdar ut med just dessa måltidsersättningspulver är det faktum att de ju faktiskt innehåller allt man behöver när det kommer till vitaminer och mineraler - sånt som det kan kännas som ett jävla meck att få i sig när man går på en "snåldiet". Och jag behöver ju verkligen just det för att ha energin att träna och röra på mig så mycket som jag vill för att jobba bort de där kilona som inte hör hemma på den här kroppen! Både i fredags och lördags gymmade jag på min lunch på jobbet, det skulle jag inte ha pallat om jag inte hade en extra vitaminboost från mina kära flytande måltider.

2 kommentarer :

Junitjej on 14 maj 2011 kl. 18:01 sa...

Jag funderar på det där med nutrilett. Om man vill gå ner snabbt i vikt, hur många påsar ska man "äta" då per dag? Smakar det gott? Har du någon favoritsmak? Jag tar gärna emot en massa tips.

Jessica on 14 maj 2011 kl. 21:00 sa...

Enligt rekommendationen på förpackningen så ska man dricka Nutrilett 5 ggr om dagen om man vill byta ut ALLA måltider mot det, då får man i sig allt man behöver. Jag tror dock att det är väldigt upp till var och en, det där. ´När jag har testat att bara gå på Nutrilett så har jag varit livsfarlig i humöret - man blir onekligen hungrig förr eller senare.
Jag brukar äta frukost och middag och byta ut målen däremellan med måltidsersättning!

Smaken är... uthärdlig. :D Nu senast har jag provat Charlotte Perrellis "Fit & smart"-måltidsersättningspulver med jordgubbssmak och det är faktiskt gott i jämförelse med alla andra pulver jag testat. Det finns bl a på Bodystore för 169 kr.
Grejen är ju att man ledsnar på smaken förr eller senare. Efter halva paketet är jag nu inte särskilt sugen på det längre, även om smaken är ok. Det handlar onekligen en hel del om att verkligen VILJA få i sig det, det tänker jag inte ljuga om. :)

 

Dear Jessie Copyright © 2014 First template by Antonia Sundrani Vinte e poucos