Visar inlägg med etikett jag bakar!. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett jag bakar!. Visa alla inlägg

tisdag 4 februari 2014

Grattis mutti!

vid tangenterna: Jessica kl. 17:15 0 kommentarer
Idag är ingen vanlig dag...
HURRA-HURRA-HURRA!

Därför ska hon få lite middag hos oss idag, med obligatorisk kladdkaksefterrätt! Jag gjorde en mindre kladdis på halva receptet (eftersom att vi bara är 3 st) och toppade med vit choklad och minimarshmallows (aka det som fanns hemma). ☺
Jag troooor att den smakar bättre än den ser ut! (Det är liksom devisen med allt jag bakar.)

lördag 16 november 2013

Jäsning pågår:

vid tangenterna: Jessica kl. 17:46 4 kommentarer

Det hade passat bättre rent säsongsmässigt nästa helg, men då jobbar jag - så det fick bli idag. Meeeen jag ska inte påstå att jag klagar särskilt högljutt. ;)

Vi har varit på Rusta idag, Tobbe älskar det nästan lika mycket som ett besök på Ikea. JAG däremot är som ett barn i tomtens verkstad. ÄLSKA RUSTA.♥ Hihihiii.
Vi köpte lite flyttkartonger åt mutti också, så vi fick lite fika hos henne när vi lämnade dem. En mysig lördag so far.

torsdag 15 augusti 2013

Frasig bärpaj med citronkräm

vid tangenterna: Jessica kl. 17:10 2 kommentarer
Tobbes syssling från USA är i Sverige och vi ska träffas hemma hos Jonas och Emely ikväll. Jag har gjort efterrätt och kände för att testa något nytt, så det blev ett recept som jag hittade i "Sommarfest med BAKAT" (en kokbok från Mitt Kök). Jag är sjukt nöjd med min citronkräm måste jag säga. Den fick perfekt konsistens när jag annars i princip aldrig lyckas få dylika ting tillräckligt tjocka utan alldeles för rinniga.
Däremot kommer vi nog att dö mätt- och sötdöden när vi avslutar med denna. Smördeg, citronkräm, bär och Daim liksom. Håhåjaja.
smördeg, citronkräm, lemon curd, bär, daim, tasty, yum
recept, paj, yum

söndag 14 april 2013

Fullspäckad (mage och) helg.

vid tangenterna: Jessica kl. 22:04 0 kommentarer
Oh, små krokusar, så många bilder av er som postats på bloggar, instagram-feeds och facebook den senaste veckan! Och jag gillar dem alla. Och avundas dem som hittat sin första tussilago. Men nu kan väl våren få sparka igång på allvar? Den har lite att ta igen.

I fredags (TOBBES FÖLSEDAG!♥) spenderade jag första halvan av dagen med att baka. 
Jag bakade mina första helt egengjorda hallongrottor och de blev kanske inte så snygga, men goda.

På lördagsmorgonen hade jag ställt mitt alarm på 07.00 eftersom vi hade massor att göra innan vi skulle få fikagäster till kl. 13, bland annat skulle jag köra pilates före frukost. Jag snoozade dock till 07.40, för den här gosbollen låg på min ena sida och hans fina husse på min andra - och vem vill inte ligga kvar och mysa lite då?

Dagens firande till ära passade jag på att ha klänningspremiär för i år. Jag smackar på med lite snygga filter för att dölja hur blek jag är, heheeeee. Klänningen är från H&M.

Fikelifik♥

Idag hade vi svärisarna, Tobbes mormor och Jonas, Emely och lille Wille (William) här på middag. De åt oxfilé som Tobbis fick igår av sina morbröder & co och jag åt lax. Det var jättemysigt! Vi är så glada över vår fina helg, Tobbis har blivit firad i dagarna tre nu så han är nöjd;) Och vi är mätta för typ tre veckor framöver.



torsdag 20 december 2012

Lusse tredje gången gillt

vid tangenterna: Jessica kl. 13:03 0 kommentarer
Jag (och Puff, som ni ser) ger oss på det tredje och slutgiltiga (buhuuu) lussebulle-baket för den här gången. Vi har varit i lussehimlen i år eftersom min Kenwood gör det så enkelt att baka nya, haha. ☺

tisdag 18 december 2012

Kanelhjärtan - och snöflingor - och katter

vid tangenterna: Jessica kl. 23:14 0 kommentarer


Två saker avkryssade på bakningslistan! :)
Haha, blev så glad när jag hittade katten bland mina stansformar, jag hade helt glömt bort att jag hade den. De kommer ju inte fram så ofta, liksom. Den är tjock och fin också - det är Puff i kakform! Jag tror jag har fått den av mutti vid något tillfälle, faktiskt. I år pimpade jag kakorna med strössel också, smaken kan förvisso få tala för sig själv när det gäller de här för de är så jäkla goda, men det gör ju inget om de är extra tjusiga också. MHMM.

Saffransbiscotti

vid tangenterna: Jessica kl. 14:10 0 kommentarer
En sak avkryssad på bakningslistan! :) 

söndag 25 november 2012

Novembers sista helg (gick alldeles för fort, som vanligt)

vid tangenterna: Jessica kl. 23:14 0 kommentarer
... men man kan ana ett visst jultema!☺
muggar, doftljus och kusmi jul-te
Shopping!
Lillys dansskola hade dansuppvisning  på Vågen igår på dagen och hela familjen var där och tittade på henne när hon dansade, förstås.  Till och med Pulia var hemma över helgen! Efteråt gick vi hem till Hamngatan och fikade.
... och de tre yngsta lade pussel.;)
På kvällen tittade jag och prinsen på film ("Arthur" med Russel Brand (bland annat), den gillade jag!) och därefter var det chai-te-dags till "Så mycket bättre".

Idag har jag bakat årets första lussebullar! LYCKAN! Och ja - BARA jag bakade dem. Tobbe tittade på fotboll.

... men jag hade hjälp av min nya vän! :D Jag fick den av Tobbe♥ Så. Jävla. Glad är bara förnamnet.
Hercules:en var slut där vi köpte den, så det bidde en Kenwood istället - som ju ser typ likadan ut. Haha.
Jag vet att det inte är den bästa bilden med motljus och allt, men den är FIN. Åhhhhh. Jag och Kenny. Vi ska baka mycket bullar och bröd framöver:D

Det har varit en väldigt bra helg, helt enkelt. Nu vill jag bara att den kommande veckan ska gå fort som tusan, så att jag får adventpynta och därefter åka och julshoppa med Jenny nästa måndag. Eeeep.☺☺

tisdag 20 november 2012

Jag vill ha en Hercules ;( SÅÅ mycket!

vid tangenterna: Jessica kl. 16:10 0 kommentarer
bild via netonnet
Man skulle kunna säga att 90% av all min bakning under året äger rum runt jul. Och då försöker jag inte få er att tro att jag bakar mycket överlag, för det gör jag inte, men när jag väl gör det är det oftast julrelaterat. Det största skälet är faktiskt att jag känner mig väldigt begränsad eftersom jag inte har de redskapen som jag skulle vilja ha - eller jag borde väl säga REDSKAPET, det vill säga en bakmaskin (eller köksmaskin eller vad ni insatta skulle kalla det). Jag älskar ju hembakat bröd och bullar, men det är liksom inte ens lockande att tänka på något gammalmodigt hederligt storbak när man ska stå och röra om i degen för egen hand. DÖDEN kallas det. Det är ju därför jag måste ha Tobbe till hjälp varje år när jag bakar lussekatter: Jag fixar med ingedienser och allt runtomkring, han "vispar" deg.
Nu drar det ju ihop sig igen och jag är så jäkla sugen på en Hercules från OBH Nordica. Den verkar betryggande rejäl och okomplicerad för en köks-n00b som jag. Dessutom ligger den på ett vettigt pris för någon som inte är värsta bakkonstnären (som min storasyster och mamma), utan mer utav en amatör med stor vilja och för tillfället betydligt mindre resultat.
Så ja, vi får väl se framöver...☺

måndag 28 maj 2012

VIKTIGT OM STEVIA

vid tangenterna: Jessica kl. 22:37 0 kommentarer
Minns ni att jag var så lyrisk över att ha hittat Stevia från Hermesetas också och att det var en så stor och billig förpackning? Nu vet jag varför - deras Stevia är SKITÄCKLIG och har en bismak av anis som de inte har tagit bort.

Canderels och Icas egna variant har dock ingen bismak utan smakar bara sött - Icas egna imponerade faktiskt på mig eftersom den inte är så flygig som de andra utan precis som vanligt strösocker till utseende, tyngd och smak. Imponerande! Dessutom ryms en påse av den exakt i Canderels Stevia-glasbehållare. M a o - perfekt för refill. 

Så, sammanfattningsvis gäller följande:
Du får kanske lite mindre i förpackningen och betalar några kronor mer - men du får en välsmakande produkt av god kvalitet istället för en äcklig. Haha!:)

torsdag 24 maj 2012

Torsdagen, lite snabbt sådär.

vid tangenterna: Jessica kl. 23:49 0 kommentarer
Jag har jobbat delat pass. Vi har ingen landgång just nu, för den byts ut så resenärerna utan bil måste ledas av och på via bildäck och DET ÄR VIDRIGT. AAARRRGGGGHHHH.
Ärligt talat. Jag hatar det mycket - det är bara totalt kaos och sura miner hela. jävla. tiden.
Inte roligt för någon, vare sig oss eller passagerarna. Dock så verkar 80% av dem tro att detta är något vi gör på pin kiv för att jäklas med dem. FÖR DET ÄR SÅ PRAKTISKT FÖR OSS ATT TA ER ÖVER BILDÄCK!! JAAAA! 
Åhhhh. Jag orkar inte. Thank god att jag är ledig i helgen.

Jag har gymmat. Var seg i kroppen idag, blev trött i benen tidigare än jag tyckte var okej så sista kvarten på löpbandet var inte så givande som jag hade önskat. Men svettig som en gris blev jag! Alltid något. Ehehehe.

Jag har bakat. Och slängt den här förbannade pajen.
Sedan har jag gjort en kaka/paj som säkert är skitäcklig. Det gick åt helvete med baket idag, helt enkelt.

TUR DÅ FÖR MIG att jag har en mamma som har bakat mina favviskakor (på bilden) och en storasyster som hjälper till och gör tårta. Jag älskar er, vad skulle jag göra utan er?!


söndag 15 april 2012

Lite bilder från helgen (för ni har ju förstås undrat var jag hållit hus):

vid tangenterna: Jessica kl. 16:58 0 kommentarer
I fredags lunchade jag och lilltrollet på Waynes. Därefter hjälpte hon mig att handla inför mitt kalasbak.♥ Snel hest.

Fredagsmys! Vi kollade på The Change-Up. Totalt förutsägbar i lite Freaky Friday-anda, ni vet, men inte dålig för det. Vi gillar Ryan Reynolds. Och Jason Bateman med, för den delen - även om jag av någon anledning alltid förväxlar honom med Paul Rudd. Förstår ej varför. 

LÖRDAG! aka Kalasdag. Jag gjorde vaniljcupcakes med Vanilj & Marshmallowfrosting - de var grymma, om jag får säga det själv.

... och så gjorde jag Whoopies också, med Nutella-frosting.

Och så blev det söndag, alldeles för fort. Idag har vi varit på Ikea! Sängstommen (den finaste! Älskar den sååå mycket, haha) och den här tavlan som jag förälskat mig i inhandlades och meckades in i bilen.
Puff hälsar!

fredag 13 april 2012

Baka baka alldeles för många små kakor

vid tangenterna: Jessica kl. 17:24 0 kommentarer
Jag ledsnar alltid väldigt fort när jag bakar. Kan bero på att jag alltid gör det till sådana tillfällen som kräver massor av kakor.
Men nu har jag bara det roliga kvar imorgon - att göra frosting. Mhmm. Till dess vill jag fan inte SE en enda liten kakjävel.

tisdag 10 april 2012

Idag vill jag slå ett slag för Stevia!

vid tangenterna: Jessica kl. 17:53 0 kommentarer
Jag blev jätteglad för några månader sedan när jag upptäckte att Canderel hade framställt en Stevia-baserad produkt till sitt sortiment: Ett naturligt alternativ till socker som jag hade väntat på skulle hitta sin väg till den svenska marknaden (mina amerikanska hälsobloggar har ju tjatat om det i all evighet). Jag brukar ju använda Canderels orginalprodukt, men det innehåller aspartam och nu efter att ha läst om det i Skinny Bitch så känner jag mer än någonsin att jag behöver dra ner på det. 
Nackdelen (för det finns ju alltid en sådan när det kommer till hälsosammare alternativ, känns det som - vilket är idiotiskt) är att den produkten bara finns i en liten 40 grams-förpackning - som kostade nästan lika mycket (eller lite mer? Blir osäker nu) som orginalproduktens 90 grams-förpackning. Gaaah! Utöver prisskillnaden så är det en irriterande storlek rent praktiskt eftersom en tesked Canderel motsvarar en tesked vanligt socker - m a o går det ju åt typ en halv burk av den där lilla om du ska baka ett gäng cupcakes t ex.
Men! Häromdagen så gjorde jag den glada upptäckten att även Hermesetas har kommit med en Stevia-produkt. Yaaaaaay! Och deras förpackning är på 75 g! Oh jäääh. Dessutom tror jag att den låg på samma pris som Canderels motsvarighet... 

Nu ska jag bara vara lite ytlig en kort stund, men det har även med funktion att göra: Canderel har bättre och snyggare förpackningar. I ain´t gonna lie. De ser roligare och ungdomligare ut, helt enkelt. Dessutom - och det här är det viktiga - så har de bra "vridlock" till sin ströprodukt med både små hål och ett större. Nu har jag inte köpt Hermesetas vanliga ströprodukt, men Stevia-versionen har i a f inget dylikt lock, utan det är bara ett vanligt "skruva av och på-lock", vilket faktiskt inte är lika praktiskt då de här produkterna har en tendens att liksom "damma iväg" när man ska hälla upp dem, eftersom de väger så lite. Sååå, ett rent ytligt/praktiskt tips från mig är att köpa Canderels variant först och sedan fylla på med Hermesetas´ i fortsättningen. Gud, så smart jag är.


"Inte utan min Stevia!"

måndag 5 mars 2012

Saker jag bakat i helgen:

vid tangenterna: Jessica kl. 20:02 0 kommentarer
Kardemummabullar som skulle med till Nyköping:

... och de (enligt mig) misslyckade citron- och vallmocupcakesen (konstig stavning, hur säger man? hjärnsläpp) som skulle med till Hamnis
Jag gjorde färskost-frosting med limesmak till dem.
De blev okej ändå, men inte så bra som jag ville. Jävla cupcakes.

söndag 22 januari 2012

She´s got herself a little piece of heaven

vid tangenterna: Jessica kl. 12:31 0 kommentarer
Hej buddies!
Jag längtar tills vi ska köpa ny säng. Var bara tvungen att få det sagt. Det är tänkt att bli nu i vår och jag kan knappt bääärga mig. Just sayin. En aningens större än vår 120-säng så att det inte blir så trångt när Puff ska ligga hos oss också. Haha. Enbart därför ska vi ha en större säng. ;P

Igår gav jag mig på att baka cupcakes! Tror nästan att det var första gången, faktiskt. Kakor och så har jag ju gjort förr, men inte deras småsyskon eller bebisar eller var cupcakesarna nu är placerade i kakornas släktträd...
Jag tror att det var "Bridesmaids" som inspirerade mig, det ser så roligt och liksom terapeutiskt ut när hon bakar sin enda lilla cupcake och gör den så fin... Ja. 
Jag gjorde Hummingbird Bakerys vaniljcupcakes - fast jag tog sötningsmedel (jag använder Canderel) istället för socker. Då skär man bort drygt 500 kalorier och så kan man gluffa med lite bättre samvete sedan, åtminstone! ;) Frostingen är ju ändå det som liksom GÖR en cupcake, om du frågar mig.
De blev klart godkända! Jag berättade inte förrän efter att Tobbe smakat att de var sockerfria, för annars hade han inbillat sig att de smakade annorlunda;P I´m very pleased. La familia ska få smaka sedan, får se vad de säger. :)



Jag kanske behöver jobba på att få frostingen sådär snitsig... but this will do. 

onsdag 21 december 2011

Att göra fina kakor.

vid tangenterna: Jessica kl. 14:49 0 kommentarer
Ugh. Finns det något tråkigare än att stå och ta ut figurer ur kakdeg? Och degen tar ju ALDRIG SLUT.
Orkar inte... Kan man inte bara göra små degpluttar på plåten? ;P

måndag 21 mars 2011

Oopsies ("istället för bröd")

vid tangenterna: Jessica kl. 16:59 0 kommentarer
Jag utforskar LCHF, lite nyfiket sådär. Det är intressant men onekligen en utmaning. Det som fick min beslutsamhet att vackla mest är bannlysningen av bröd (haha). Bröd är ju min basföda!? Hur ska jag INTE kunna äta bröd?
Nåväl, kostdoktorn erbjuder ett alternativ, nämligen Oopsies. Det är inte en fullt så löjlig idé som namnet i sig självt är, faktiskt. Jag bakade mina första idag och måste säga att... ja. Det kan funka. Man kan liksom lura sig själv att det är en vanlig tekaka - fast med en väldigt lustig konsistens. Intressant, skulle jag kalla den. Konsistensen alltså. Som mjuk maräng fast mindre klibbigt liksom. Lite svampigt, fast inte på ett dåligt sätt. 





 

Dear Jessie Copyright © 2014 First template by Antonia Sundrani Vinte e poucos