onsdag 7 augusti 2013

Italien, del 2: Vi lämnar Rom och färdas till Sorrento!

vid tangenterna: Jessica kl. 17:04
Efter ett drygt dygn och två nätter i Rom så var det dags att hoppa in i hyrbilen och låta Jens erövra de italienska vägarna - och dess galna trafikanter. Något vi lärde oss i Italien är att vi svenskar använder tutan alldeles för lite! Ska du köra om? Tuta! Ska du svänga? Tuta! Ska du till kyrkan? Tuta!! Typ så.
Vår första lektion i italienskt körvett fick vi redan när vi lämnade flygplatsen på lördagen och taxichaffisen totalignorerade ett STOP-tecken, vilket ledde till en kör av - gissa? - (förvisso befogade) tutanden från bilarna bakom. Exotiskt.

I BILEN. Jenny och hennes ständiga följeslagare - kameran! Samt hennes sprojlans nya Ray Ban´s. Det finns INGEN som inte passar i ett par Aviators, säger jag bara. Nu har jag övertygat Jenny, Sofia & Emelie om detta. Moahaha. Ray Ban borde sponsra mig i egenskap av deras hängivna språkrör.

Efter några timmars resa äntrade vi paradiset. Den här bilden är tagen genom bilfönstret och är ett bevis på att det är omöjligt att ta en dålig bild om man befinner sig på Amalfikusten.

Sorrento. Underbara, underbara plats. Och det är Vesuvius ni ser där borta i diset. Tobbe vägrade tro på mig när jag sa det under hela veckan. När vi till slut kom fram till Pompeji så fick han erkänna att han - som alltid - borde ha lyssnat på mig, så hade han sluppit verka dum.
(Hehe.)

Ni ser vägen där? Bilden är tagen precis ovanför trappan som ledde ner dit. Den var ganska... mördande. Och det var alltså vägen ner till hamnen.

 Stiliga herrar i en vacker stad!

 Min man, havet och den oändliga horisonten.

Jaa... alltså... Behöver man ens rättfärdiga de här bilderna? Vi knatade runt och utforskade Sorrento, helt enkelt.

Jenny i hatt 2.0!

På B&B´t hade de en liten PONNY!!!!!!! Och sötvovven Ciro. 

Uteplatsen på B&B´t, precis utanför dörren till mitt & Tobbes rum.


 Mer uteplats. Här satt vi nästan varje kväll innan vi gick ut och åt middag. ☺ För att inte tala om mognarna, i väntan på frukosten.

Notera CITRONTRÄDEN! Och väggmålningarna. Och alla blommor. Och jag önskar att ni kunde känna hur liksom mjuk luften var. Medelhavsluft♥

 Mer uteplats. Jag är kär i den där gården.

 VAMOS A LA PLAYA! Man tog sig ner till den här stranden genom att gå nerför tunnlar i berget. Ser ni de små ljusinläppen på bergsidan?

 Medelhavet alltså. Jag gillar´t.

På kvällen när vi var ute och åt - minns ej om det var på tisdagen eller onsdagen? - så var det som en karneval för att fira något helgon vars kyrka låg precis i Sorrentos centrum. Så mitt när vi sitter i all ro och äter middag så börjar ett HELT SJUKT och evighetslångt fyrverkeri att lysa upp hela centrumet. Vi satt på en restaurang precis runt hörnet och blev typ döva, hahah. Men vilken stämning! Underbart.

0 kommentarer :

 

Dear Jessie Copyright © 2014 First template by Antonia Sundrani Vinte e poucos