fredag 18 april 2014

En påskgul paj!

vid tangenterna: Jessica kl. 13:45
Nyåret 12/13 firade vi ju med hela mitt bästa gäng hemma hos Mats & Jossan i deras dåvarande lägenhet. Till efterrätt så hade Jossan gjort ananaspaj - och jag blev frälst där och då. Sedan dess är det här min favoritpaj alla kategorier. Den är så fräsch och ljuuuuvligt krämig i konsistensen. Mmmmm. Överlag så älskar jag verkligen ananas och har haft dille på det de senaste åren. Förra sommaren skippade jag mitt vita vin och hade med mig ananasjuice och Malibu till fester och tjejkvällar istället, haha. SÅ GOTT.

Anyways: Den här pajen har liksom allt jag älskar ihopslängt till ett. Mördeg! Ananas! Creme fraiche! Och så lite förbjuden, farlig (och kaloribombad) grädde på toppen, vid sidan av. Oh yes, come to mama!
Dessutom passar den ju rackarns bra nu till påsk med sin förtjusande gula ton. ;)

ananaspaj, påsk, kök, pineapple pie, creme fraiche
Min mest välkavlade deg någonsin! Moahah.

Recept (källa)
Ingredienser, deg:
150 g smör
1 dl socker
3 dl vetemjöl (jag använder oftast fullkorn - den här gången blev det så eftersom jag inte hade vanligt hemma, så hade inget större val)
1 tsk bakpulver

Blanda ihop degens ingredienser i en matberedare eller köksassistent. Tryck ut i en pajform.

Ingredienser, ananasfyllning:
1 ägg
2 dl creme fraiche
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
500 g krossad och avrunnen ananas (jag brukar ha två burkar, det står på dem hur mycket vikten är utan juice)

Blanda ihop ägget, creme fraiche, socker och vaniljsocker och därefter ananasen.
Häll fyllningen i formen. Grädda på 175 grader i ca 40 minuter.
Låt pajen svalna lite innan servering.


0 kommentarer :

 

Dear Jessie Copyright © 2014 First template by Antonia Sundrani Vinte e poucos