måndag 24 mars 2014

Jag har lite svårt med namnet på Simbas pappa.

vid tangenterna: Jessica kl. 18:47
För att fira att min storasyster fick ett nytt jobb idag så ska jag dela med mig av något som jag vet att åtminstone hon kommer att skratta åt, även om 0 av er andra gör det. Miscusi!

Vid ett tidigare tillfälle, när jag och Tobbe var hos dem på Lisö och barnen kollade på Lejonkungen, så frågade jag (med lite darrande underläpp):
 "Har Mustafa dött än?"
... varpå Jenny dog av skratt. För lejonkungen d.ä heter ju MUFASA, inte Mustafa.
Detta har vi skrattat åt många gånger i efterhand, ungefär varenda gång filmen kommer på tal.
Namnet Mustafa målar liksom upp en helt annan bild än vad Mufasa (eller som hyenorna uttrycker det: "Muu-fass-aah!") gör.

Förra veckan sitter jag och slökollar på "The big bang theory" och Sheldon hänger av någon anledning (jag såg bara andra halvan av avsnittet) med James Earl Jones - som för mig enbart är förknippad med Star Wars eftersom han är Darth Vaders röst där innanför hjälmen. Nu framkommer det dock att han ju även är rösten till Simbas far i den amerikanska versionen av Lejonkungen - vilket jag egentligen visste, men hade glömt bort på samma sätt som jag har glömt systemet i att minnas 9:ans gångertabell - självklar lärdom som jag inte använt på så länge att den stuvats in allra längst bak på den dammiga vind som utgör min hjärna.
Anyways: Jag blir helt uppspelt och måste dela med mig av detta till Tobbe, som sitter vid sin dator i rummet intill. Så följande ropande konversation äger rum:

 "- TOBBE! Det hade jag heeeeeelt glömt!!!" (upphetsad)
 "- Vad?"
 "- Han som gör rösten till Darth Vader är Mustafa i Lejonkungen!!"
 "-Jahaaa!"
 (paus)
 "-Sa jag Mustafa?" (kort paus) "Heter han Mustafa?"
 "- Jaa, han heter Mustafa."
 "-Neeej... Han heter Mufasa!"
(Jag börjar skratta hysteriskt och okontrollerat. Tystnad följer från rummet intill.)
 "-VARFÖR har jag så svårt med hans NAAAAAMN?? HAN. HETER. MUSTAFA!" (inser mitt misstag) "JAG MENAR MUFAAAASAAA!"
(Tystnad från rummet intill. Han låter mig bryta samman i ensamhet i soffan.)

2 kommentarer :

Hello cupcake on 24 mars 2014 kl. 18:58 sa...

Jag skrattade iaf =)
Och gör det varje gång Lejonkungen kommer på tal, tyvärr är det oftast bara jag som skrattar=S

Matilda sa...

Haha, fan nu kommer jag också börja kalla honom Mustafa! ;)
Måste se om Lejonkungen på engelska så man får höra darth vader

 

Dear Jessie Copyright © 2014 First template by Antonia Sundrani Vinte e poucos