torsdag 7 november 2013

When you're still waiting for the snow to fall

vid tangenterna: Jessica kl. 23:31


Det tog ett tag för mig att liksom omfamna den här låten som en jullåt. Först gjorde den mig lite för deppig - vilket inte är så himla konstigt för Coldplay är ju faktiskt perfekt deppmusik - på ett bra sätt! Men det gjorde att jag hade lite svårt att ta den till mig med julandan i behåll liksom. Men nu sitter den. Och det är knappast ovanligt att jullåtar är sorgliga egentligen! Kolla på en av världshistoriens bästa julmelodier: "Fairytale of New York" är sjukt ledsam egentligen ju, handlar om att livet inte blev ett dugg som de hade tänkt sig och deras bitterhet över det och så gömmer de det i en outsägligt vacker och medryckande melodi. Fast den ÄR ju hoppfull också. "I can see a better time when all our dreams come true".
Annat exempel: "Blue christmas". Sjukt deppig men ack så späckad av julstämning.

Men hade jag bara gett "Christmas Lights" en ärlig chans från början så hade jag ju insett att DEN OCKSÅ har en hoppfull twist! Den är inte alls bara deppig. Det kanske inte alls blir en blue christmas för Chris Martin & co! (Han och Gwyneth är ju fortfarande gifta, så det verkar ju inte så.)
För i slutet blir det ju såhär:

"Those Christmas lights light up the street
Down where the sea and city meet
May all your troubles be gone
Oh Christmas lights, keep shining on

Those Christmas lights light up the street
Maybe they´ll bring her back to me
And then all my troubles will be gone
Oh Christmas lights, keep shining on"


YES!

0 kommentarer :

 

Dear Jessie Copyright © 2014 First template by Antonia Sundrani Vinte e poucos