torsdag 16 september 2010

BurrBurrBurr

vid tangenterna: Jessica kl. 23:20
Hur kallt är det inte?! Jag fryser nästan ihjäääääl.
Var tvungen att ha på mig en jobbjacka när jag cyklade hem, för att undvika att ramla in i hallen här hemma som en isbit.

Det är svårt att inte diskutera politik just nu. Praktiskt taget omöjligt att inte dras in i någon opinion. Den senaste veckan har varenda kafferast och mycket ledig tid i bokningen ägnats åt politiksnack.
Jag kommer aldrig att skriva något djuplodande politiskt inlägg här på bloggen - det är inte vad jag gör liksom, och dessutom så är mina insikter i politikens stora värld väldigt små.
Men en grej som jag bara känner starkare och starkare, i synnerhet sedan Svd satte fingret på det i helgen, är att Sverigedemokraterna behandlas väldigt odemokratiskt för att agera i ett land som är just det; en demokrati.
"Dels råder en förlåtande opinion mot så kallade "antifascistiska aktivister". Deras våld ursäktas med deras förmodat goda syfte. Men terror mot meningsmotståndare är inte gott. Det kan inte vara gott. Det går inte att ursäkta."
TACK. Per Gudmundsson satte ord på de tankar jag inte riktigt kunde formulera.
I min värld är det ALDRIG okej med våld. ALDRIG. Och det faktum att en person har värderingar som skiljer sig väldigt mycket från många andras ändrar inte det.

Jag kommer inte att rösta på SD, det är inte det jag säger. Mina prioriteringar ligger på minst sagt andra saker än det mesta av det de fokuserar på. MEN jag är så gott som övertygad om att de
kommer att hamna i riksdagen. Svenska folket kommer att rösta dem dit och det är regeringens plikt att lyssna på folket - därför är det här att de andra partierna inte kommer att samarbeta med SD en ganska obehaglig tanke även det, med tanke på demokratin.Tänker de förneka vad en stor del av landets befolkning (tyvärr) tycker?

Men vidare. Vilka kommer SD då främst ha att tacka för sin plats i riksdagen? Jo, alla de partier som ägnat stoooor del av den här tiden innan valet till att säga åt folk att INTE rösta på SD. Dem som misshandlat SD´s politiker. Demonstranterna som stört varenda allmänt möte SD haft - de som gjort att ingen kunnat lyssna vad partiet står för och därför lämnar folk utan kunskap och beredda att rösta på dem för att de tycker att "en del av det jag hört att de säger låter bra".
De som förhindrat att det snedvridna i deras ideologi inte kommer fram, utan kan gömmas i en slags martyrförklädnad.All tid som så många människor lägger ner på att motarbeta dem kommer att gynna SD i slutändan.
Det här gick upp för mig när Mona Sahlin gästade Vakna i förra veckan och fick 1 minut på sig att snacka politik - och hon ägnar den åt att säga att man inte ska rösta på SD, istället för att propagera för sitt parti och deras politik.

Åh. Jag hoppas att jag har fel. Men på söndag har jag en känsla av att jag kommer känna en känsla av att "som man bäddar får man ligga".



HAH. Nu blev det ju nästan lite djuplodande. Sorry.
Nu ska jag lägga mig! GONATT!


0 kommentarer :

 

Dear Jessie Copyright © 2014 First template by Antonia Sundrani Vinte e poucos