tisdag 30 augusti 2011

Jag har sagt det förut och jag säger det igen:

vid tangenterna: Jessica kl. 22:26
Det borde vara olagligt att avsluta varenda mening man skriver med
a) punkt punkt punkt...
(Vill man låta mystisk? Ironisk? Intressant? Efterbliven? Oavsett så misslyckas du. Förutom med det sistnämnda. Grattis.)
b) utropstecken!
(Say no more.)


Bubblare:
De som inte använder vare sig punkt komma eller utropstecken

Gud vad mitt liv skulle vara enklare om jag kunde ge fan i att störa mig på dylika ting.

2 kommentarer :

Elin on 31 augusti 2011 kl. 09:19 sa...

Fast grammatiskt kan det ju ändå vara okej att avsluta en mening med tre punkter. Tycker också att det kan se skitlöjligt ut men det kan ju ändå vara korrekt. Det du menar på skulle vara att avsluta det mystiskt stämmer ju, i princip. ... menar på att låta något vara osagt.

Från Wiki (http://sv.wikipedia.org/wiki/Uteslutningstecken):
Uteslutningstecknet används också för att ge ett intryck av eftertanke eller något som inte riktigt avslutas, främst i repliker, men också i dikter:
Margit blev så överväldigad av den stora buketten som hennes man köpt och ställt i en vas på köksbordet, att hon bara stod och gapade: Så han kom ihåg i alla fall …
Ur Karin Boyes dikt "Nya vägar" (Gömda land, 1924) (märk att uteslutningstecknet i originalet inte föregås av mellanrum):
"Liv är det som väntar, det man ej kan veta… Kom, låt oss glömma! Låt oss nytt och fagert leta!"

Funderade nämligen på det där när du skrev om det senast. Jag är också lättstörd som tusan vad gäller skriftspråket. Men då tycker jag nog att det är värre när man avslutar med flera utropstecken i rad, för det är ju både fel och nästan ännu vanligare att stöta på. Men ändå gör jag det själv ibland, haha. :)

Jessica on 31 augusti 2011 kl. 10:23 sa...

Hahaha, ja det är klart att det kan vara grammatiskt korrekt. Men när jag ser statusuppdateringar i stil med:

"Hemma från jobbet... Bråkade med barnen... Tur att det är fint väder... Jag behöver ju gå och handla..."

så tycker jag att man tänjer en aning på det som är grammatiskt okej.

 

Dear Jessie Copyright © 2014 First template by Antonia Sundrani Vinte e poucos