torsdag 13 mars 2014

Egengjord vaniljsyrup till min latte♥

vid tangenterna: Jessica kl. 17:05
dearjessies.blogspot.com, vanilla syrup, vaniljsyrup, homemade, latte
Jag blev så sugen på att göra egen coffe syrup (alltså smaksättning som man har i sitt kaffe och på det viset skapar magi) när jag hittade (det supersimpla) receptet hos A beautiful mess igårkväll. Att jag aldrig tänkt på det själv? Jag köpte både vanilj- och chokladsyrup förut men jag fick aldrig till det riktigt med dem. Då hade jag iofs inte heller min Tassimo och kunde göra espresso snabbt och smidigt... Men nuså! Nu har jag till och med beställt en sån där fiffig hällpip till flaskan, för att sätta pricken över i:et! ;) It´s all in the details darlin´.

Det är som sagt så himla enkelt... Tog ingen tid alls att göra. Det är sockerlag med vaniljessens, helt enkelt.
Dessutom så fick mitt mått med både svenska, brittiska och amerikanska (vilket var vad jag behövde nu) som jag köpte på Ikea förra veckan och har varit väldigt uppspelt över (sant) komma till nytta idag! Yay.

Vanilla syrup:
1 cup = 235 ml

2 cups vatten
2 cups socker

½ tsk vaniljessens (jag tog dock en hel tsk och det blev jättebra)

Värm upp vattnet och sockret i en kastrull på medel till låg värme och rör om hela tiden tills sockret är helt upplöst och vattnet är klart igen. Ta bort från plattan och blanda i vaniljessensen. Klart!

Förstår ni hur mycket pengar jag kan spara på detta? Bara den här veckan har jag druckit 3 vaniljlattes från Konditoriet á 35-40 kr st (det beror lite på, ofta så behöver jag inte betala extra för vaniljsmaken men just nu har de en del ny personal, haha). Tjejerna på ABM har räddat mig från total kafferelaterad fattigdom!
dearjessies.blogspot.com, vanilla syrup, vaniljsyrup, latte, homemade

1 kommentarer :

Unknown on 23 juli 2016 kl. 21:54 sa...

Vad menas med vaniljessens? Är det typ vaniljsocker eller nått annat?

 

Dear Jessie Copyright © 2014 First template by Antonia Sundrani Vinte e poucos