måndag 31 mars 2014

Men varfööööör?

vid tangenterna: Jessica kl. 21:48
Jag sprang ikväll och det var en dålig idé, det visste jag egentligen redan innan. Men skam den som ger sig liksom! De pratade om just det här med att springa och få ont i knäna på Nyhetsmorgon igår och då tyckte jag att jag borde kunna bita ihop, göra de där stretchövningarna de tipsade om och sedan BA KÖRA!!!!!! liksom. Men nej. Jag sprang: Ja. Men det var inte vackert. Jag är hyfsat säker på att det såg bra sorgligt ut. Som om jag snarare försökte mig på sådan där lustig gång som faktiskt är en OS-gren. Fast stelare.
Men efter en bit insåg jag att det gjorde mindre ont att springa så än att gå, så det fick bli sorglig gång/löpning helt enkelt.
Sedan, när jag satt på en bänk utanför huset och försökte stretcha lite/sluta svettas så kommer Benny gående, lite random sådär. När jag berättade att jag hade ont så sa han:
 "Du ska inte springa om du har ont."
Nä. Det var visst så, va?

Nu får det väl bli vila i några dagar igen då. :( Vila och stretchning, typ gräva-fram-pilates-dvd:n-mode. Sedan ber jag till högre makter att det här blir bättre FORT, för jag VILL springa ju!
bild via weheartit

4 kommentarer :

Matilda sa...

Jag vet hur det känns, man vill alltid ut tidigare än man ska:( Det är så tråkigt att vänta på knät att må bra, men tyvärr måste man ta hand om knäjävlarna!
Var har du ont i knät? Bak i senan, under, över, inuti?
Frågan är om ett par nya skor kan hjälpa, foten belastas annorlunda på asfalt än på löpband så det kanske är därför du fått ont nu. Jag pronerar och behöver mkt stöd för vristen. Gör ett test på löpband på typ intersport så kan du se hur du springer och vilken typ av sko du behöver. (Ursäkta ramblet, jag läste mkt om detta förra året när mitt knä krånglade)Det kan hjälpa :)

Jessica on 1 april 2014 kl. 09:43 sa...

Jaa, jag tror att ett par nya skor kan vara till stor hjälp. Jag stod och kollade och klämde på "dina" Asics i helgen faktiskt, de är väl superdämpande? Jag måste ha DE MEST DÄMPANDE!! Hahah.
Jag vill typ känna som om jag springer på kuddar (fast utan den jobbiga aspekten i att hoppa runt på mjukt underlag, jag är inte ute efter "hoppa på tjockmatta-effekt", hehe)!

Jag har ont på sidan av och "på" knät, enligt experten som var med på Nyhetsmorgon i söndags så är det oftast i själva verket höften eller typ senor som har fäste där som är problemet...?!

Har du något knäskydd eller så nu när du springer?

Matilda sa...

Jag har också hört att det ofta är små stabiliserande övningar man ska göra för höftstyrkan som hjälper. Den där senan baom knät, iliotibialsenan, har jag fått bekanta mig med. Nej kör inte med knäskydd, för mig hjälpte det att skaffa ett par bra skor :)
Jag tror mina Asics (Gel convector heter modellen) är MKT dämpade och känslan av att springa på kuddar är slående ;) Men, det finns andra märken också - jag gjorde mitt test på stadium förra året och tjejen som hjälpte mig jobbade för Asics så på den vägen är det för mig, hehe ;)

Matilda sa...

De kostar sin lilla slant men jag kan verkligen rekommendera dem :) Jag <3 mina Asics

PS. Vi borde ses snart igen :)

 

Dear Jessie Copyright © 2014 First template by Antonia Sundrani Vinte e poucos