söndag 13 november 2011

Middagstips; Makaronilåda Deluxe!

vid tangenterna: Jessica kl. 20:35
Det går fort och det är grymt!
Är riktigt stolt över detta lilla påfund faktiskt.


Du behöver: 
* Snabbmakaroner Fullkorn (eller vanliga om du hellre vill det) (ja, vi har makaroner i en "Risgryn"-burk)
* Falukorv
* Creme Fraiche (jag hade två små burkar för de hade inga stora på Willys - ??!)
* Fetaost, en sådan där platt förpackning
* Färsk basilika
* Diverse kryddor efter smak, jag använde - utöver Minosel (mineralsalt) & peppar - Örtsalt & Knorr Örter "Classic".
* Lite riven ost.

Du gör såhär:
- Koka makarooniesarna och skär upp korven i lagom stora bitar.
- Stek korven, häll över de färdigkokade makaronerna i en form (om jag hade gjort det själv så hade jag sagt en smord form, men jag är dålig på sånt. Men ni får gärna smörja formen. Gör det!)
- Mixa ihop fetaosten (som du smular) och basilikan tillsammans med en liten klick creme fraiche. Om det inte riktigt vill mixa ihop sig, ta i lite mer creme fraiche, men inte för mycket för vi vill inte att det ska bli sådär rinnigt som cf kan bli när man mixar det!
 - När du mixat färdigt så blandar du i all den resterande creme fraichen och rör om tills det är ordentligt blandat. Grönt och fint. Krydda så som du vill ha det. Som sagt, örtsalt och örter överlag = hett tips.
 -
När korven är färdigstekt så blandar du i den med makaronerna tillsammans med den rivna osten.
Därefter häller du över feta & basilika-mixen och brer ut den som ett täcke över hela kalaset.
 - Ställ in i ugnen på typ 175 - 200 grader i 10-15 minuter.
 - Fest!!

Jag har tyvärr ingen bild på hur det blev, för det sa bara vips och så hade vi ätit upp och fixat matlådor - men det var sååå gott! Jag SÄGER ju att det inte går att misslyckas i vårt nya kök! ;) Lova att ni provar! Make me smiiiiile=)

2 kommentarer :

Fanny on 13 november 2011 kl. 20:48 sa...

Verkar jättegott! =)

Jessica on 13 november 2011 kl. 20:51 sa...

Tack! Med risk för att låta självgod; Det var det!=D

 

Dear Jessie Copyright © 2014 First template by Antonia Sundrani Vinte e poucos