måndag 23 april 2012

Potatis- & morotsoppa med tofu

vid tangenterna: Jessica kl. 22:38
Det här är anpassat efter vårt hushåll, dvs 2 personer. Men det blir alltid en portion över som någon av oss kan ta till lunch dagen därpå eller så.:) 

Dagens recept: (de är lite olika varje gång eftersom jag inte går efter något recept)
* 5 medelstora potatisar
* 2 stora morötter + 2 mindre från ett sådant där "Soppgrönsaker"-paket som finns i alla affärer numera.
* "Soppgrönsakerna" var, utöver de två morötterna, ca 5 cm purjolök, 1/4 rotselleri och en liten palsternacka.
* 1,2 liter vatten
* ca 1,5 dl mjölk
* 4 matskedar Milda fraiche 15%
* Smaksättare: Grönsaksbuljong, grönsaksfondkalvfondörtsalt och lite cayennepeppar (mineralsalt och peppar). (Kör på vad du föredrar och gillar/har hemma)

Hacka alla grönsaker (börja med potatisen för den behöver oftast fräsas lite längre än de andra) och fräs i olivolja. Häll på vattnet och blanda i minst 1 matsked grönsaksbuljong ( = ca en tärning). Låt koka tills potatisen faller sönder. Mixa med mixerstav, ha i mjölk, fraichen och smaksättare. Mixa soppan helt slät.

Skär tofun i tärningar och marinera dem i en bunke. Jag exprimenterar fortfarande med smaksättningen av den, så idag gjorde jag en marinad med olivolja, kyckling- och kalvfond och Ketjap Manis som jag sedan stekte tofun i och kompletterade med mina trogna följeslagare mineral- och örtsaltet och peppar. Det blev riktigt bra och smakrikt!

Jag försöker smyga in mina vegetabiliska produkter så mycket som möjligt så att Tobbe kan vänja sig gradvis. Han verkar faktiskt inte ha några problem med tofun. Jag är stolt. (;

0 kommentarer :

 

Dear Jessie Copyright © 2014 First template by Antonia Sundrani Vinte e poucos