tisdag 2 juli 2013

Kundservice, bra och dålig

vid tangenterna: Jessica kl. 12:53
Jag har börjat kalla 2013 för mitt "strul-år" när det kommer till leveranser av grejer jag har handlat på nätet. Jag har aldrig varit i kontakt med så många olika kundservice på ett eller annat sätt som under de senaste 6 månaderna. Det har varit allt från försenade leveranser, plagg som hamnat på rea under tiden jag väntat på att få hem dem (och det tagit lång tid) och som jag har fått sänkt pris på, saker som har tagit slut men som jag ändå kunnat beställa och betala för och så diverse småsaker som gör att man kontaktar dem.

Nu senast är det Lensway. Jag beställde nämligen ursprungligen ett par runda Ray Ban´s därifrån samtidigt som jag beställde nya linser, jag slog till eftersom jag hade ett bra studenterbjudande där. Lensway brukar ju vara blixtsnabba med att leverera, det har hänt flera gånger att vi har beställt på kvällen och fått linserna dagen därpå. Jättebra. Mitt beräknade leveransdatum blev även denna gång dagen efter, den 18:e juni i detta fall.
En dryg vecka efter det så hade mina varor fortfarande inte kommit och när jag loggade in och sökte efter min order så stod det fortfarande den 18:e som beräknat datum för leverans. Ehhmmm...? Jag ringde dem och då visade det sig att solglasögonen som jag beställt (och betalat) hade tagit slut och det hade väl lett till att min order hade blivit fast i maskineriet, så att säga. Jag fick välja om jag ville ha ett par andra - vilket jag inte ville, få pengarna tillbaka eller vänta i typ 6 veckor på att de skulle få in dem igen.
Jag valde pengarna tillbaka. För det första så vill jag ju ha mina roundies till Italien och för det andra så var de som de hade på Lensway faktiskt inte exakt den färgen jag verkligen ville ha. De hade gröna glas istället för de klassiska Ray Ban-grågröna som jag tänkt mig hela tiden (och som jag ju har nu, från smartbuyglasses). Så på sätt och vis var det lika bra att det blev som det blev☺Ironiskt nog så beställde jag dem från lensway för att jag tänkte att det var lite smidigare! Tji fick jag.

Tjejen jag pratade med ändrade min order och jag skulle få pengarna tillbaka på mitt kort. Jag fick ingen tid, men jag antog att det är som med våra överföringar på jobbet, att det kan ta upp till tre bankdagar. Jag väntade snällt, men när jag inte sett skymten av dem på den tredje dagen ("då den tredje dagens morgon grydde...") så fick jag återigen ringa dem och fråga vad som hände. Jag förväntade mig att bara få ett lugnande "pengarna är på väg in, de bör komma till dig imorgon", men så var det inte. Nej, tydligen hade min första order blivit annullerad och en helt ny order hade lagts, på enbart mina linser som jag hade fått dagen därpå. Men mina nästan tusen spänn för mycket verkade det inte finnas något tecken på att de skulle gå tillbaka till mig. Killen jag pratade med lät lite fundersam han med, så han bad om att få ringa upp mig efter att ha pratat med ekonomi-avdelningen.
  När han ringde så fick jag veta att det stämde att jag skulle få pengar tillbaka (ja, det var det liksom ingen fråga om in the first place, haha) och att de skulle trilla in på mitt konto inom 5-8 dagar. Alltså.... whyyyyy all that time, maaan?

Oh well. Jag vet åtminstone att de är på väg.

Det enda som irriterar mig med det här är att det var jag som kund som fick jaga först min order och sedan även mina pengar. När man själv jobbar med kundservice så blir man både mer ödmjuk och mer petig när det kommer till detta. Tjejen och killen som jag pratade med var jättetrevliga och hjälpsamma - även om den första uppenbarligen snurrade till det lite, men sådant händer - så det har jag absolut inget ont att säga om. Men jag tycker det är illa när jag själv - kunden, kunden, KUNDEN - ska behöva leka detektiv när jag använder mig av en tjänst. Företaget borde själva upptäcka när en order har fastnat på något sätt och de borde också se till att kundernas pengar tas omhand ordentligt. Tusen spänn ska inte bara kunna "försvinna" i deras system.

Nu var inte det här ett specifikt påhopp på Lensway, för det här är verkligen ett unikt fall åtminstone för mig när det gäller dem. I 9½ fall av 10 är de kanon. ☺ Men eftersom jag haft så mycket kontakt med kundtjänster av olika slag i år så har jag kunnat reflektera över vad jag uppskattar när det kommer till information och hjälp.

 - Det ska vara lätt att hitta till kundservicen. En tydlig länk eller kontaktinformation som syns ordentligt.
 - Det ska helst finnas flera sätt att nå dem på, men det är inget måste. Dock så är det en klar fördel. Personligen har jag inget emot mailkontakt, men jag vet att många föredrar direktkontakten som ett telefonsamtal ger. Och ibland är man helt enkelt för otålig för att invänta ett mail!
 - Det ska alltid kännas som om inga problem är omöjliga att lösa.
 - En chatt-funktion är trevligt och smidigt - om den fungerar. Förra sommaren stod jag i kö till cdon`s chatt i nästan en timma utan att någonsin komma fram. Jag fick meddelande om att jag var nr 1 i kön till att plötsligt vara nr 3 igen. Liksom... ???!!!! Inte okej. I torsdags hade jag kontakt med fedex på samma sätt och det var hur smidigt som helst - ingen väntetid alls och snabba och genomtänkta svar när jag väl var inne i chatten.

Jäklar vilken roman det här inlägget blev! Haha. Nåja. Det kanske kan vara kul för någon iaf.

0 kommentarer :

 

Dear Jessie Copyright © 2014 First template by Antonia Sundrani Vinte e poucos